Kilka sytuacji z ostatnich dni natchnęło mnie do tego, żeby poruszyć dzisiaj tematykę wyboru ceny naszego produktu. Na początku chcę, żebyś odróżnił dwie rzeczy:
wycenę produktu i określenie jego ceny
Wyceny dokonujesz wtedy, kiedy określasz ile według Ciebie wart jest produkt. Przykładowo: Jeżeli sprzedajesz coś co osobiście udało Ci się stworzyć, to na wycenę może wpłynąć ilość czasu, który poświęciłeś na tę konkretnie pracę.
Niestety to, co otrzymasz nie zawsze spotka się z aprobatą kupujących, dlatego w tym miejscu dochodzimy do określenia przez Ciebie ceny przy której najwięcej zarobisz. Co warto brać pod uwagę ustalając cenę?
- Cena powinna być wyższa niż wartość za którą kupiłeś produkt (ale nie zawsze). Niby oczywiste, jednak gdy zobaczysz to, co wyprawia się na Allegro możesz stracić swoją pewność. Często ktoś kupuje w hurtowni produkt za 5 zł i wystawia go na Allegro od złotówki bez ceny minimalnej. Jest to ryzykowne posunięcie i w wielu przypadkach ( osobistych oraz moich klientów) nie jest to najlepsza strategia.Wyjątkiem są sytuacje w których sprzedajesz produkt taniej niż go zakupiłeś tylko po to, aby odrobić straty sprzedając produkty uzupełniające. Przykład: tania drukarka i drogi tusz.
- Cena tworzy wizerunek. Jeżeli zbytnio obniżysz cenę to w oczach Twoich klientów produkt traci na wartości. Mimo, że jest tańszy od konkurencji to budzi mniejsze zaufanie. Przykładem są np. oryginalne ubrania, które częściej sprzedają się np. za 150 zł. powiedzmy w przypadku koszulek polo niż za 50 złotych w przypadku tego samego produktu. Dlatego warto zbliżać się do tych cen za które najczęściej się sprzedaje i cały czas pracować nad zdobywaniem zaufania nowych klientów.
- Właściwe “końcówki” – dowiedziono, sprawdzono i przebadano, że cena 47 złotych jest o wiele lepsza niż 50 złotych. Innym wyjściem jest 49 złotych – zawsze warto przetestować co u Ciebie lepiej pociągnie sprzedaż.
- Najlepiej gdy Twoi klienci sami zasugerują cenę. Jest to jedna z najpotężniejszych technik perswazyjnych związanych z ceną. Jeżeli klienci napiszą Ci ile są w stanie zapłacić za Twój produkt, to w swoim umyśle przekraczają barierę kupić nie kupić. Gdy ktoś podejmie decyzję za ile jest w stanie kupić coś od Ciebie jego mózg musi zaakceptować to, że chce kupić dany produkt. Dodatkowo Ci, którzy zasugerowali wyższą cenę będą mile zaskoczeni gdy wybierzesz średnią, proponowaną wartość.
- Cena przyciąga specyficznych klientów. Jeżeli chcesz mieć kłopoty konkuruj wyłącznie ceną. Tak można w skrócie opisać tę strategię. Osoby, które kupują na zasadzie okazji cenowych będą prawdopodobnie dopytywać się o wiele częściej czy mogą kupić jeszcze taniej. Ponadto każda wartość przesiewa rynek. Inaczej mówiąc, za każdą ceną stoi konkretna grupa ludzi o pewnych nawykach, zachowaniach czy kulturze.
Podsumowując: gdy określasz cenę warto wziąć pod uwagę wszystkie te elementy. Dodatkowo testuj, testuj i jeszcze raz testuj, wybierając wartość, która przyniesie Ci największe dochody.
Skomentuj ten wpis.