Cześć! Witam Cię w 136. odcinku podcastu internetowego sprzedawcy. Nagrywam ten podcast trochę nietypowo, bo w Calpe, albo już bardzo typowo, bo, jak Ci mówiłem, chcę trochę mieszkać w Hiszpanii, trochę w Polsce. Więc już tutaj robię pierwsze kroki. W kolejne tygodniach na razie będę mieszkał tutaj w Hiszpanii i stąd właśnie nagrywam. Więc jestem w Calpe, przepięknej miejscowości, i dzisiejszy odcinek został zainspirowany przez prezesa, osobę zarządzającą Instagramem. Czyli, jak ktoś mówi, szefa Instagrama, który ostatnio napisał ciekawy artykuł, w którym tłumaczy, jak działają algorytmy Instagrama. Ja o Instagramie mówię w swojej książce, która do 20 czerwca będzie już wysyłana, aktualnie można ją zakupić w przedsprzedaży na onepress, w premierach. Ta książka nosi tytuł “Magia Instagrama”, i tam właśnie tłumaczę, jak działają algorytmy Instagrama.
Dzisiaj kolejny odcinek PODCASTU , w którym tłumaczę, jak działa algorytm Instagrama, ale tutaj jeszcze pokazuję też nowe rzeczy, które gdzieś tam wypływają i starają się zastosować to, co opisał szef Instagrama w swoim artykule.
Chciałem pokazać to z perspektywy, jak ty możesz to wykorzystać, bo jego artykuł mówi na przykład, na co algorytmy Instagrama zwracają uwagę, co biorą pod uwagę, gdy promują twój post lub gdy nie masz zasięgów. Będę starał się wytłumaczyć, jak algorytmy działają i jak możesz to wykorzystać, żeby zwiększyć swój zasięg. Czyli od razu praktycznie podpowiem Ci, jak możesz wykorzystać te algorytmy, bo to jest główne przesłanie jego artykułu. Wiele osób nadal mówi, że jest tylko jeden algorytm Instagrama. Myślę, że to wynika często z braku wiedzy, ale też wynika z tego, że jest to pewne uproszczenie. Musisz wiedzieć, że istnieje kilka algorytmów na Instagramie. W mojej książce “Magia Instagrama” również zwracam na to uwagę i opisuję każdy element oddzielnie. Mówię o zasięgach, o story, oddzielnie o postach. Więc oczywiście polecam ci tę książkę, która jest dostępna w przedsprzedaży. I dobra informacja, moja nowa książka “Magia Instagrama” ma już status bestsellera, a jest dopiero w przedsprzedaży i jeszcze nie jest wysyłana. Jestem bardzo dumny i dziękuję tobie, jeśli już jesteś na pokładzie.
Aktualizacja algorytmów instagrama
Dobra, startujemy bez zbędnego lanego wody. Odcinek 136 to aktualizacja
algorytmów Instagrama. Tutaj działa sztuczna inteligencja, która rekomenduje
nam różnego rodzaju posty. Pierwsza informacja, która została przekazana, to
fakt, że istnieje kilka algorytmów. Każdy element, taki jak zwykły post z
zdjęciem, rola storesy czy polexploruj (wyszukiwarka Instagrama), ma swoje
własne algorytmy. Przykładem różnicy w tych algorytmach jest to, że na przykład
w stylistyce (relacjach) na Instagramie rekomendacje nie są oparte na sztucznej
inteligencji. Jednak jest to jeszcze niedokończone, więc niedługo sztuczna
inteligencja będzie nam podpowiadać, które relacje powinniśmy oglądać,
opierając się na naszych preferencjach. To pokazuje, jak duże są różnice między
tymi algorytmami. W przypadku stylistyki, są głównie wyświetlane osobom, z
którymi mamy interakcje. Podpowiedzią dla ciebie jest, żeby jak najczęściej
odpowiadać na komentarze i wchodzić w interakcję z tymi osobami, aby zachęcić
je do napisania do ciebie wiadomości prywatnej (DM). Jeśli dodajesz stories,
dobrze jest, aby jak najwięcej osób kliknęło w różne naklejki, dlatego musisz
je często dodawać, aby zachęcić interakcję w twoich relacjach. To także wpływa
na liczenie algorytmów. Kolejna rzecz to to, jak algorytmy podpowiadają nam
różne treści w aktualnościach, gdy przeglądamy posty innych osób na
Instagramie.
To są właśnie aktualności, które pokazują, jak Instagram podpowiada ci te posty w 40%. Obecnie wszystko to jest realizowane za pomocą sztucznej inteligencji, a ta tendencja będzie się zwiększać. Sztuczna inteligencja analizuje, jakie osoby obserwujesz i na jakie posty reagujesz. Jest też ważne, że Instagram proponuje coraz więcej materiałów. Oznacza to, że Instagram pracuje nad tym, aby nie tylko wyświetlały się posty od osób, które obserwujesz, ale żeby co jakiś czas, około 40% treści, były posty sugerowane dla ciebie. Chociaż nie jest to wyraźnie zaznaczone jako działanie sztucznej inteligencji, to pokazuje, że Instagram uległ zmianie i daje szansę nowym i mniejszym kontom, poprzez ich rekomendowanie. Jest to dla ciebie okazja, ponieważ uważam, że jest to również częściowo związane z konkurującym TikTokiem. Zauważyli, że TikTok osiąga niesamowite zasięgi, gdzie nagle, jeśli działasz systematycznie i właściwie, nawet jako zupełnie nieznana osoba, możesz zdobyć 1000 obserwujących. Na Instagramie taka sytuacja nie występowała wcześniej, musiałeś naprawdę ciężko pracować i czasami przez długi czas nie widziałeś efektów ani nie zyskiwałeś żadnych obserwujących. Instagram prawdopodobnie zrozumiał, że w ten sposób twórcy będą odchodzić, dlatego zaczął promować posty. Teraz, jeśli zaczniesz systematycznie nagrywać i wytrzymasz, mogę ci powiedzieć, jakie błędy są blokowane przez Instagram i jak uniknąć ich, wykonując to regularnie. W ten sposób masz szansę na to, że Instagram będzie cię coraz częściej polecał. Jest jednak bardzo ważne, aby w ustawieniach Instagrama, gdy wejdziesz w edytuj swoje konto, na samym dole zaznaczyć pole wyrażające zgodę na rekomendacje ze strony sztucznej inteligencji. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić technicznie, w mojej książce pokażę ci nawet zrzut ekranu, który wskaże, w którym miejscu dokonać tej zmiany.”
Shadow Ban
Kolejna kwestia to Shadow Ban, czyli konto, które nie jest promowane, jeśli masz taki ban. Innymi słowy, Instagram ogranicza zasięg Twojego konta. Shadow Ban sugeruje, że jest to rodzaj ukrytego bana, czyli mamy bana, ale nie jesteśmy o tym informowani. Instagram naprawił tę sytuację, ale być może nie w sposób, który byśmy chcieli. Teraz możesz sprawdzić status swojego konta w ustawieniach i dowiedzieć się, czy zamieściłeś/aś treści niedozwolone lub niewskazane przez Instagram. Jeśli tak, Twoje konto nie będzie promowane wśród nowych użytkowników. Informacje na ten temat można znaleźć również w mojej książce, gdzie znajduje się wiele cennych wskazówek i smaczków dotyczących Instagrama. Będę wdzięczny, jeśli dołączysz do nas i również będziesz miał/a tę książkę.
Okej, idziemy dalej. W aktualnościach podpowiadane są nam treści, które są mocno związane z tym, co oglądamy, jakie osoby obserwujemy i na co reagujemy. To tworzy bańkę informacyjną, którą Instagram podpowiada nam kolejnym ważnym przekazem. Przekaz ten mówi, że jako osoba i twórca na Instagramie tworzy się taka czarna skrzynka. Wcześniej już o tym mówiłem wielokrotnie. Są zbierane informacje na temat tego, co robisz na Instagramie, jakie treści udostępniasz i jakie osoby są zainteresowane twoimi treściami. Tworzy się tam tysiące baniek zainteresowań, na przykład moda, sztuczki na iPhonie i technologia. Wejście w te tzw. tematy, czyli zestawy hasztagów, to tak naprawdę wejście w te bańki z naszych zainteresowań.
Generowanie komentarzy
Teraz bardzo ważna informacja – jeśli twoje posty mają dużo komentarzy w momencie, gdy je dodajesz, to tworzy to historię, że twoje materiały w większości przypadków zbierają dużą liczbę interakcji i są przeważnie promowane jako pierwsze dla twoich followersów. Dlatego mówię ci, że to pokazuje, jak ważna jest interakcja i posiadanie aktywnej grupy, która będzie komentowała. Musisz nauczyć się generować jak najwięcej komentarzy poprzez pokazywanie czegoś super mega wartościowego, konkretnych wskazówek, które wywołują emocje u ludzi. Komentarze generuje się głównie przez wywoływanie emocji, ale Instagram jasno mówi, że nie promuje treści politycznych ani kontrowersyjnych. Treści powinny wywoływać emocje, ale nie powinny dotyczyć spraw politycznych. Instagram blokuje takie roleki. Ważne jest również dodawanie postów w godzinach, kiedy masz dużo followersów, ponieważ statystyki pokazują, że to się sprawdza. Jeżeli dodasz post wtedy, gdy jest dużo osób online, masz większą szansę na szybkie zdobycie dużej liczby komentarzy.
Dodawaj rolki
U mnie na przykład działa to tak, że bardzo często otrzymuję większą liczbę wyświetleń z Facebooka. Gdy dodaję rolkę, zaznaczam, aby była również wyświetlana na Facebooku, co często skutkuje milionowym zasięgiem po tygodniu, głównie dzięki Facebookowi. Dla mnie nie jest aż tak istotne, czy dodam rolkę o pierwszej w nocy czy o innej porze, ponieważ czasami ta rolka osiągnie 3 miliony zasięgów, ale jeśli masz mniejsze konto, warto zadbać o dodawanie rolek w godzinach, gdy jest najwięcej użytkowników online. Zazwyczaj sprawdza się to między 20.00 a 23.00. Gwarantuję, że wtedy jest większa szansa na szybkie zdobycie nadzwyczajnej liczby komentarzy, co wpływa na zasięgi twoich postów i rolek. Kolejna kwestia, którą Instagram ujawnił, jest fakt, że bardzo rzadko wyświetla posty tej samej osoby jedne po drugim. Można by z tego wyciągnąć wniosek, że nie należy nagrywać więcej niż jednej rolki dziennie. Jednakże, nie jest to błędne, ponieważ Instagram mówi o tym, że nie wyświetla jednej rolki bezpośrednio po drugiej. Oznacza to, że jeśli nagrywam trzy roliki dziennie, istnieje nadal szansa, że zostaną one wyświetlone moim fanom i followersom w ciągu dnia. Może się zdarzyć, że dana osoba wejdzie na Instagram trzy razy i zobaczy moje roliki.
Ważne jest, że Instagram rozprowadza moje roleki, więc nawet jeśli nie zostaną one wyświetlone w pierwszej godzinie, to i tak osoba będzie miała szansę zobaczyć je po 3-4 godzinach. Dlatego warto nagrywać dużo rolek, ponieważ Instagram potrzebuje jak najwięcej materiałów. Roleki stają się coraz bardziej popularne. Teraz porozmawiamy o stories. Stories mają swoje specyficzne działanie. Kiedy zmienił się algorytm rolek, spotkałem się z influencerką, której głównie opierała swój biznes na stories. Była rozczarowana, ponieważ zasięgi stories mocno spadły. Stories głównie wyświetlają się osobom, z którymi mamy interakcje, osobom, które regularnie oglądają nasze stories. Ważne jest regularne dodawanie stories, aby mieć stałych widzów.
Tematyczne serie
Można również dodać jakąś serię. Na przykład, ja teraz tworzę serię, która ma już 27 odcinków. Polecam ci wejść na moje stories i obejrzeć 27. odcinek, gdzie podsumowuję mój dzień. Coraz więcej osób pisze do mnie, że czekają na te posty, więc to buduje presję, ale serię kontynuuję. Ta seria powoduje, że ludzie czekają na moje stories i sprawdzają je regularnie. To daje sygnał, że moje stories są oglądane z przyjemnością. Jest również spostrzeżenie dotyczące tzw. “postów”. Jeśli przez jeden dzień nie dodajesz stories, to zauważyłem, że po takiej przerwie pojedynczy dodany stories na jeden dzień osiąga znacznie większy zasięg w porównaniu do regularnego dodawania codziennie. To jest pewien paradoks, ale musisz mieć świadomość, że stories są wyświetlane głównie osobom, z którymi mamy interakcje i które lubią oglądać nasze stories. Pamiętaj również, że nie każdy na Instagramie lubi oglądać stories. Nie każdy jest twoim followerem. Bierz to pod uwagę. Aby częściej wyświetlały się stories twoim followersom, musisz zadbać o to, aby te osoby zaczęły oglądać twoje stories. Możesz zachęcać je na webinarach, live’ach lub za pośrednictwem mailingów, że w stories są dodatkowe treści, których nie znajdą w innych miejscach.Druga podpowiedź to właśnie robienie serii.
Wchodź w interakcje z followersami
Trzecia podpowiedź polega na jak najczęstszym wchodzeniu w interakcje ze swoimi followersami i obserwującymi, ponieważ buduje to więź, która powoduje, że Twoje posty są wyświetlane tym osobom. Tutaj jest rewolucja jeśli chodzi o kluczowe zasięgi w rolkach. Szczególnie dlatego, że w serii zdradził, które rolki będą miały większy zasięg. Tak powiedział bezpośrednio. Już wcześniej wspomniałem o wielu rzeczach, które zauważyłem i teraz potwierdził. Dla mnie jest to mało nowości, ale wierzę, że dla ciebie będzie to dużo nowości. Ważne jest, że to potwierdził bezpośrednio, nie są to moje wnioski i domysły. Jeśli chodzi o rolki, Instagram cały czas bada, czy się Tobie podobają. Jeżeli częściej oglądasz rolki, Instagram będzie Ci je częściej wyświetlał. Jeżeli ktoś bardziej lubi rolki, to Instagram będzie wyświetlał mu je częściej. Stąd jest ważne, że coraz więcej osób ogląda rolki. W książce “Magia Instagrama” mówię o tym, że rolki robią większe zasięgi. Lepiej zrobić z posta rolkę, bo to zagwarantuje większe zasięgi i więcej followersów. W statystykach w rolkach można zobaczyć, ile followersów zdobyła dana rolka. To jest bardzo ważna metryka. Czasami rolki, które mają największe zasięgi, dają mało followersów, a niektóre rolki, które nie mają tak dużych zasięgów, działają bardzo dobrze na zdobywanie followersów. Warto to zbierać i iść w tym kierunku, jeśli zależy ci na zdobywaniu followersów. Instagram bada, które rolki najbardziej Cię interesują. Sprawdza twoją aktywność, na które rolki reagujesz, które wysyłasz, które polubiasz. Każde dotknięcie tych elementów jest zapisywane.
Sprawdź, co interesuje ludzi
Dlatego mój sposób na zdobycie potężnych zasięgów polega na nagrywaniu rzeczy, które najbardziej interesują ludzi. Sprawdzam, które rolki czy tiktoki mają milionowe zasięgi i nagrywam to samo. No, bo jest to już sprawdzone. Wiem, które rolki będą miały największe zasięgi, jakie tematy są najbardziej popularne. Po prostu nagrywając coś w podobnym stylu, mam gwarancję, że moja rolka będzie odnosić sukcesy. Jeśli już ktoś inny nagrał rolkę na ten sam temat i osiągnął milionowe zasięgi, setki polubień i 3000 komentarzy, to wiem, że nagrywając podobną rolkę, powtórzę ten sukces. To jest sposób, który już został sprawdzony i zagwarantuje większą liczbę polubień, udostępnień i komentarzy. Instagram także zbiera informacje o tym, co było na takiej rolce. Skanuje kadry i wie, na co zwracasz uwagę. Na przykład, jeśli często oglądasz rolki dotyczące mody i pokazujące nowe sukienki, Instagram będzie podpowiadał kolejne rolki związane z modą. Więc nagrywaj więcej tego, co już się sprawdziło. Tutaj jest też pewna nowość: okazało się, że Instagram wskazuje, że konta z dużą liczbą followersów mają większą szansę na viralowe role. Twój autorytet i liczba followersów mają znaczenie przy promowaniu twoich rolek. Jeśli miałeś już kilka milionowych rolek, istnieje większe prawdopodobieństwo, że kolejne roleki będą miały duże zasięgi. To trochę kłóci się z tym, co wcześniej mówił prezes Instagrama o promowaniu małych kont. Skoro teraz mówi, że roleki są promowane na dużych kontach, to jest to powód, dlaczego warto mieć dużą liczbę followersów, ale jak to osiągnąć, jeśli jesteś małym kontem? Mój sposób polega na nagrywaniu treści, które nagrywają duże konta, aby stać się również popularnym. Szukaj atrakcyjnych treści dla szerszej publiczności. I właśnie to jest wisienką na torcie.
Zadbaj o dobrą jakość i brak znaku wodnego
Czyli to, co również jasno zakomunikował prezes Instagrama, to opowiedział o
tym, jakie rolki są niepromowane. Innymi słowy, są to rolki, którym obcina się
zasięgi i mają znak wodny, a ich jakość wideo jest niska. Jeżeli ściągasz film
o niskiej jakości, na przykład gdy udostępniłeś go lub udostępniłaś mając słabe
połączenie internetowe, taka rolka może mieć słabsze zasięgi z powodu znaku
wodnego. Istnieje aplikacja o nazwie Snaptic, która usuwa ten znak wodny z
TikToka, jednak przesyłanie filmów bezpośrednio z TikToka może być
problematyczne, jeśli chodzi o Instagram.
Utrzymaj uwagę
Trzecia kwestia dotyczy wysokiego wskaźnika odrzuceń rolki. Jeżeli twoja rolka jest szybko pomijana, na przykład przez brak wyciszenia lub brak interesującego początku, ludzie mogą ją po prostu przewinąć i nie będzie ona promowana. Kolejny czwarty element to utrzymanie uwagi, czyli czas oglądania. Instagram wprowadził funkcję, która pokazuje, jak długo twoja rolka jest oglądana i w jakim stopniu jest oglądana do końca. Jednak ta funkcja działa tylko dla rolki zmontowanej bezpośrednio w narzędziu do montowania rolki na Instagramie. Jeżeli wrzucasz już zmontowany film z TikToka, te metryki nie są dostępne. Jeżeli nie potrafisz utrzymać uwagi oglądających, rolka może zostać pominięta i przestać być promowana.
Ogranicz tekst
Piątą rzeczą, o której mówił Instagram, jest to, że nie będą promowane roleki, w których 90% elementów to po prostu tekst, na przykład opinie klientów. Te roleki również nie będą promowane.
Treści polityczne
Szóstą rzeczą są roleki z treściami politycznymi. Instagram wielokrotnie podkreślał, że nie promuje takich rolek, ponieważ nie chce polaryzować społeczeństwa. To decyzja podjęta przez Facebooka. Instagram ogranicza elementy treści politycznych i społecznych. Jeżeli masz takie treści i nie działają one na Instagramie, warto spróbować wrzucić je na fanpage. Omówiliśmy wiele porad, które mogą pomóc w nowym spojrzeniu na algorytmy Instagrama.
Miło mi będzie, jeżeli zainwestujesz wiedzę zawartą w książce “Magia Instagrama”, która ma być wydana wkrótce. Zapraszam również na pięciodniowe wyzwanie związane ze sztuczną inteligencją na stronie 5dniZAI.pl, gdzie będziemy się uczyć, jak korzystać z SI. Instagram coraz częściej wykorzystuje obliczenia sztucznej inteligencji, aby promować i proponować różne treści, dlatego warto zainteresować się tym zagadnieniem.
Zapraszam do zapisania się na pięć dni z 5dniZAI.pl. Do usłyszenia w kolejnym odcinku podcastu.
Pozdrawiam z Hiszpanii, z Calpe. Do usłyszenia.