Reklama na Facebooku dla biura podróży instrukcja krok po kroku
Za pomocą reklamy na Facebooku możesz w łatwy sposób dotrzeć do osób, które zainteresowane będą usługami twojego biura podróży. Menadżer reklam posiada wiele udogodnień dzięki, którym w łatwy sposób trafisz do konkretnej grupy docelowej zainteresowanej last minute czy all inclusive.
W artykule tym pokażę Ci krok po kroku jak ustawić reklamę właśnie na potencjalnych klientów biura podróży. Zaczynamy od odpalenia menadżera reklam. Nie ustawiaj reklamy z poziomu przycisku promuj bo dotrzesz do osób komentujących i lakujących a nie do kupujących. Żeby wejść do menadżera reklam musisz wykonać następujące kroki.
Po kliknięciu w ten odwrócony trójkąt zobaczysz link do „zarządzania reklamami”
Po kliknięciu w link zarządzanie reklamami zobaczysz swój menadżer reklam
Klikając w niego ujrzysz menadżer reklam oraz przycisk UTWÓRZ
Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego celu reklamowego.
W przypadku biura podróży, które umożliwia płatność internetową warto wybrać cel KONWERSJA, czyli po prostu zakup wycieczki ze strony. Cel reklamy jest kluczowy, gdyż kryją się za nim konkretne osoby. Np. cel konwersja spowoduje, że Facebook będzie wyświetlał reklamę osobom, które z dużym prawdopodobieństwem kupią wycieczkę. Gdy zaś ustawisz cel POZYSKIWANIE KONTAKTÓW, Facebook będzie wyświetlał reklamę osobom, które częściej niż inne zostawiają na Facebooku kontakt do siebie. Podobny schemat działa w każdym innym celu reklamowym.
W przypadku biura podroży, które nie posiada ustawionej płatności internetowej lepszym rozwiązaniem będzie przekonanie potencjalnych klientów do wizyty w biurze lub zostawienie wiadomości na Messengerze. Jeżeli potrzebujesz indywidualnego wsparcia w ustaleniu celu reklamowego napisz do mnie na miroslawskwarek@gmail.com a ja z przyjemnością Ci pomogę.
Gdy już wiemy jakich klientów Facebook ma nam dostarczyć, przechodzimy do kolejnych ustawień.
Teraz musisz nazwać swoją kampanię. Nazwa jest widoczna tylko dla Ciebie więc wymyśl taką nazwę, żebyś wiedział czego dotyczyła ta reklama np. do 14 dniach. Test porównawczy i optymalizację budżetu reklamowego celowo zamazałem żeby nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania. Tych elementów zacznij używać, gdy już opanujesz podstawowe ustawienia reklamy. O tych elementach opowiadam w innych artykułach na moich blogu.
Żeby zadziałał nam cel reklamowy KONWERSJA musimy „powiedzieć” Facebookowi co jest dowodem na to, że klient kupił lub był bardzo bliski zakupu. Oto przykład, jeżeli po zakupie na Twojej stronie klient zostanie przekierowany na stronę – Dziękuję za rezerwację wycieczki, to wizyta na tej stronie dowodzi konwersji. Co należy zrobić żeby Facebook wiedział, że dokonała się sprzedaż? Musisz wgrać na tę stronę PIKSEL Facebooka i skonfigurować konwersję niestandardową. Jak to zrobić omawiam w innym artykule. Jeżeli to będzie dla Ciebie zbyt trudne zmień cel na Ruch, czyli wtedy wystarczy podać link do strony.
Tak wygląda właściwie ustawiona konwersja. U nas jest to zakup np. kursu.
Kolejne elementy jak dynamiczny materiał reklamowy i ofertę pozostawiamy bez zmian. To kolejne rozwiązania, które warto wdrażać, gdy opanujemy podstawy.
Zaczynamy od wybrania lokalizacji, czyli wskazujemy gdzie mieszkają nasi idealni klienci. Jeżeli zależy Ci na klientach z całej Polski, wybierasz Polskę jako całość.
Warto rozwinąć zakładkę „wszyscy w tej lokalizacji” gdyż jeżeli prowadzisz regionalny biznes to będziesz reklamował się np. osobom, które przejeżdżają pociągiem lub autobusem przez twoje miasto. Mogą z nudów kliknąć w reklamę, ale nigdy nie staną się Twoimi klientami. Za każde kliknięcie płacisz Facebookowi, więc w taki sposób stracisz pieniądze.
Jeżeli działasz regionalnie wybierasz „osoby mieszkające w tej lokalizacji”, jeżeli interesuje Cię cała Polska możesz zostawić „Wszyscy w tej lokalizacji”.
Jest też ciekawe ustawienie, które pozwoli Ci wychwycić osoby, które „niedawno były w tej lokalizacji” np. osoby, które 48 godzin temu były np. na wycieczce w Grecji i wróciły właśnie do Polski. Można sprzedać im wycieczkę np. na 4 dni, gdyż dopadła ich depresja po powrocie, albo generować leady na zasadzie „wróciłeś z wakacji pomyśl o urlopie na 2020 rok. Zapisz się i odbierz kod rabatowy”
Kolejne ustawienie to wiek. Wiesz doskonale, że inne wycieczki kupują osoby po 50 roku życia a inne osoby w wieku 20 lat. Ci młodsi wolą Ibizę a 50 latkowie wycieczkę do Jerozolimy. Dlatego przeanalizuj jakie grupy wiekowe reagują na jakie reklamy, możesz ustawić reklamę np. szerzej, czyli wiek od 25 do 55 lat i sprawdzisz wtedy, osoby w jakim wieku reagują na dany typ wycieczek. Te elementy sprawdza się np. po 7 dniach emisji reklam np. przeznaczając na taki test 30 zł dziennie. Zobacz jak pokarze Ci to Facebook
W moim przypadku pokazał mi, że osoby w wieku 35-44 lata są najbardziej zainteresowane szkoleniem nt. botów na Facebooku. Koszt pozyskania takiego klienta był najniższy, takie same wyniki pokarze Ci dla konkretnych wycieczek, dzięki temu kolejne reklamy skierujesz tylko do tych osób, które są realnie zainteresowane tym typem wypoczynku, co w znacznym stopniu obniży koszty reklamy.
Gdy ustawimy właściwy wiek naszych najlepszych klientów, czas ustawić zainteresowania i dane demograficzne. Pamiętaj, że może to zrobić za Ciebie Facebook automatycznie, wystarczy, że wgrasz mu listę 100 klientów, którzy kupili już wycieczkę w Twoim biurze a on wyszuka 1% Polaków, którzy są najbardziej podobni do twoich najlepszych klientów.
Funkcja ta nazywa się look a like (wyglądający podobnie) i cały proces omawiam w moim kursie dostępnym w Akademii Social Media, którą możesz przetestować za 1 zł na 10 dni TUTAJ >>> Możesz również zlecić mi ustawienie takiej grupy, jeżeli tak napisz na miroslawskwarek@gmail.com
Jeżeli jednak nie masz możliwości wgrania tej listy lub nie chcesz robić tego teraz ustawimy cechy naszego klienta samodzielnie. Robi się to tutaj:
Po prostu wpisujesz zainteresowania Twojej idealnej grupy docelowej. Intuicyjnie wpiszemy podróże, last minute, all inclusive. Po wpisaniu tych intuicyjnych zainteresowań Facebook zacznie nam podpowiadać kolejne, pasujące do tych wpisanych.
Jak widzisz, masz konkretne cechy osób, które są w stanie skorzystać z usług Twojego biura. Musisz oczywiście sprawdzić, które zainteresowania przyniosą Ci klientów, w tym celu warto testować poszczególne zainteresowania za pomocą testów A/B. Jak to zrobić? Opiszę to w innym artykule.
Teraz ustaw reklamę ograniczając się do 5 zainteresowań. Następnie stwórz kolejną, która będzie ustawiona na inne 5 rodzajów zainteresowań. tak jak wspomniałem najlepiej zrobić to za pomocą testów A/B. Dzięki temu zabiegowi przetestujesz, które grupy zainteresowań lub demografii reagują lepiej na twoją reklamę, lub w przypadku reklamy na konwersję po prostu kto kupuje z Facebooka wycieczki. Dzięki tym testom wykluczysz przepalanie budżetu reklamowego na niekupujące grupy docelowe.
Oto przykład wyników takiego testu w branży parentingowej:
Testowaliśmy tutaj reakcję kobiet na reklamę kocyków dla dzieci. Jedna grupa to były niemowlęta od 0 do 12 miesięcy a druga grupa od roku do 2 lat. Różnice są niewielkie, ale w twoim przypadku mogą być większe.
Oto lista przykładowych zainteresowań i ustawień targowania dla branży turystycznej:
Biura podróży
Podróże I Czas wolny
Podróże
Osoby często podróżujące za granicę
Turystyka
Travel Consultant
Travel Coordinator
Podróże lotnicze
Trivago
Travel website
Osoby często podróżujące
Hotele
Wakacje
Przedsiębiorstwo turystyczne
Touroperator
Travel Agent
Tripadvisor
Turystyka
Package tour
Plaże
Turystyka przygodowa
Nurkowanie
Pływanie
Kolejnym ważnym elementem jest możliwość wykluczania zainteresowań. Np. warto wykluczyć osoby, które korzystają z serwisów np. Booking.com, gdyż one raczej nie korzystają z usług biur podróży a będę klikać w Twoją reklamę żeby sprawdzić ile to zaoszczędzili jadąc bez biura. Jak się wyklucza zainteresowania. Oto screen:
Po wykluczeniu danej cechy będzie to wyglądało w taki sposób:
Możemy również zawęzić grupę odbiorców, czyli ustawić, że osoba interesująca się podróżami powinna też interesować się last minute, czyli posiadać 2 cechy jednocześnie.
Jak widzisz tworzy nam się grupa osób, które jednocześnie lubią podróżować i zamawiać all inclusive, wtedy kierujesz do nich ofertę tego typu wycieczek.
Po prawej stronie pokazuje Ci się liczba potencjalnych odbiorców reklamy. Oto przykład dla Wrocławia, gdzie mamy 74 000 tego typu osób. Nic tylko ustawić na nich reklamę.
Następnie mamy przycisk „połączenia” który pozwala kierować reklamę np. do fanów naszego Fanpage lub znajomych osób, które lubią nasz fanpage. Na tym etapie nie ustawiamy tego typu reklamy więc możesz pominąć ten krok. Przyciskiem „Zapisze tę grupę” możesz jak sama nazwa wskazuje zapisać daną grupę odbiorców. Przyda Cię to do analizy tej grupy za pomocą narzędzia statystyki grup odbiorców o tym też napiszę oddzielny artykuł.
Idziemy dalej, teraz musimy wskazać Facebookowi w jakim miejscu ma wyświetlać się nasza reklama. Pamiętaj, że za pomocą menadżera reklam możesz ustawić reklamę praktycznie na 4 platformach, czyli
Messenger
Oraz na stronach internetowych partnerów Facebooka, czyli Audience Network
Na początku zalecam Ci ustawić reklamę we wszystkich miejscach a następnie po miesiącu reklamowania się sprawdzić, które umiejscowienia działają lepiej. Zobacz to na moim przykładzie. Większość ruchu generuje mi wyświetlanie reklamy na smartfonach.
Tylko 28 klientów zapisało mi się z Instagrama a aż 306 osób z Facebooka, z kanału aktualności.
Gdy już wskażemy gdzie ma się wyświetlać nasza reklama przechodzimy do ustalenia budżetu. Musisz wskazać Facebookowi ile chcesz wydawać dziennie na reklamę. Minimalnie możesz wydawać w Polsce 2 zł dziennie, ale według wielu „przecieków”, żeby coś się zaczęło dziać i algorytmy zostały wprowadzone na właściwe obroty powinno być to 30 zł dziennie na jedną kampanie reklamową.
Znam przedsiębiorców inwestujących dziennie 10 – 15 000 zł w reklamę na Facebooku. Na kampanię Donalda Trumpa wydawano 1 mln dolarów dziennie. Więc to tyle jeżeli chodzi o maksimum.
Kontroli kosztów na tym etapie nie ruszaj, gdyż nie wiesz jaki koszt pozyskania klienta jest dla Ciebie realny.
Gdy już wiesz, ile chcesz zainwestować w zdobycia klienta na wycieczkę przechodzimy do wskazania na jakim fanpage ma się wyświetlać reklamą.
Klikamy kontynuuj i ustawiamy naszą kreację, czyli tekst i grafiki dotyczące oferty naszego biura podróży.
W tym miejscu wybierasz fanpage na którym będzie wyświetlała się reklama oraz powiązany profil na Instagramie.
Teraz wybieramy format naszej reklamy. Ty chcesz pokazać pojedynczy obraz, więc wybierasz opcję „Pojedynczy obraz lub film”
I teraz krytyczny element. Pamiętaj, że za skuteczność reklamy w 75% odpowiada grafika. Nigdy nie ustawiaj reklamy z JEDNĄ grafiką. Dlaczego? Dlatego, że TY nie wiesz na jaką grafikę zareaguje twoja grupa docelowa. Ustawiam reklamy od ponad 9 lat i nadal nie trafiam w gusta moich odbiorców, dlatego to im zostawiam decyzję. Gdy dodasz 5 różnych zdjęć, Facebook będzie losowo wyświetlał je różnym odbiorcom i sprawdzał które zdjęcie działa najlepiej. Dodatkowo, gdy Facebook wyłoni zwycięską grafikę samodzielnie zacznie ją wyświetlać o wiele częściej. Po 7 dniach zostawiasz 2 najlepsze grafiki i dzięki temu oszczędzasz na reklamie kilkaset złotych tygodniowo.
Grafiki dodajesz w zakładce „dodaj multimedia”. Tam możesz dodać własne zdjęcia oraz skorzystać ze zdjęć stockowy za zupełną darmochę, czyli na starcie oszczędzasz od 100 do 200 zł, które wydałbyś na kredyty w serwisie stockowym.
Jak widzisz na screenie, klikasz zakładkę „z banku zdjęć” i wpisujesz po angielsku np. frazę travel. Wybierasz teraz 5 grafik, które rzucają Ci się w oczy. Znak wodny zostanie usunięty po opłaceniu reklamy.
Teraz gdy mamy już dodaną grafikę oraz link do strony naszego biura musimy utworzyć tekst zachęcający do skorzystania z promocji
Jak widzisz po prawej stronie masz podgląd reklamy na różnych urządzaniach.
Oto przykładowy tekst reklamy:
Jak widzisz w kreatorze tekstu nie ma możliwości dodawania emoji, dlatego ja korzystam z zewnętrznej strony https://pl.piliapp.com/facebook-symbols/.
Teraz pozostaje nam dodanie nagłówka. Ja przeważnie przypominam co dana osoba ma zrobić, albo wskazuje co wyróżnia tę ofertę spośród ofert innych biur. Oto przykład.
Dodałem także gwiazdki z wykorzystaniem emoji co sugeruje potencjalnemu klientowi wysoką jakość naszego biura. Pamiętaj, że dzięki reklamie dynamicznej możesz testować wszystkie elementy od emoji do rodzaju przycisku „wezwanie do działania”. Taki test wykonuje się w dynamicznym zestawie reklam. Omawiam to w kursie Facebook Ads Master, który możesz testować za 1 zł na 10 dni tutaj >>>
Opis linku w aktualnościach to część dla tych osób, które lubią czytać na Facebooku. W tym miejscu podaj więcej szczegółów Twojej ofert.
Np.
Hotel posiada bezpłatne wii fii, które pozwala oglądać twoje ulubione filmy po powrocie z basenu. Nasz rezydent pomoże Ci poznać lokalne atrakcje.
Jeżeli udało Ci się uzupełnić wszystkie elementy to gratuluję Ci, teraz pozostaje kliknąć przycisk potwierdź i twoja reklama wędruje do akceptacji poprzez bota a potem pracowników Facebooka.
Po akceptacji rusz machina zdobywania klientów z Facebooka
Jeżeli ten tutorial był pomocny napisz komentarz poniżej, dzięki temu będę wiedział, że moja praca komuś się przydała. Jeżeli masz pytania, potrzebujesz pomocy pisz śmiało na miroslawskwarek@gmail.com
Możesz także przejść kompletny kurs ustawiania reklamy na Facebooku mojego autorstwa. Jest to 122 moduły w których każdy element omawiam szczegółowo. Oto opinia o tym kursie, który dostępny jest w ramach Akademii Social Media. Testowy dostęp możesz wykupić tutaj za 1 zł na 10 dni (potem 169 zł miesięcznie).
I o to chodzi! Sam spróbuję jak to działa. Szczególnie, że FB dla tego typu ofert jest świetnym miejscem na pozyskanie klientów.
Fajnie sie składa bo mam własnie klienta który ma biuro podróży 🙂 dzięki za fajne tipy
MIrku, jak ZWYKLE Mocny i bardzo Wartościowy Kontent. Artykuł o reklamie SZTOSIK! Więcej takich 😉 Pozdrawiam, Wojtek